tisdag 17 februari 2009

Pappersblommor


På sportlovet ska jag pyssla på biblioteket och då har jag tänkt att göra pappersblommor med barnen. Jag har testat några varianter idag. Jag har använt:

Silkespapper
Kräppapper
Gröna piprensare
Grön ståltråd
Flora-tejp

Man kan göra på olika sätt. Antingen klippa långa remsor med "blom-vågig" överkant och sen rulla ihop, först ganska tajt och sen lösare och lösare. Detta är ju bra om man ska göra rosor. Den andra gula och den tredje rosa blomman på bilden är gjorda så. Det blir väldigt fint med kräppapper, det kan man töja ut lite i topparna också. Fäst på ståltråd eller piprensare med blomtejp eller ståltråd.

En enklare variant är den som jag hittade på Allt om föräldrar, med tre blomformade lager silkespapper. Läs beskrivningen här.

Måste säga att jag gillade floratejpen mycket, man rullar den på ståltråd eller en tunn kvist, och resultatet blir väldigt naturtroget. Den är elastisk och blir lite klistrig när man drar ut den. Rolig att arbeta med! Köp den i en blomsterbutik, alla som håller på med bukettbindningar använder den. Men ring innan du går för en del vill inte sälja - jag gick till fyra stycken innan jag fick napp.

Slutligen: gör små blad genom att klippa med zick-zack-sax och fäst med ståltråd! Det behövs inte många för att få den perfekta blom-känslan.

Kolla in bilderna från Lillholmsskolans fritids också, vilka superblommor!
Beskrivning på pappersblommor för lite yngre skapare finns här.

1 kommentar:

  1. Hej!
    Kul att du hittat till mig! Jag har alldeles nyss lärt mig virka. Garnet jag köpt är två olika sorter; VIVA från Marks& Kattens och Heavy cotton från Stoff och stil.

    SvaraRadera