måndag 17 augusti 2009

15 minnesvärda böcker


Jag har blivit utmanad av Manotanten.
Här kommer därför mina litterära sjömärken. Det blev svårt att sätta stopp efter 15 st, för många många fler är så värda att minnas! Vad mycket bra böcker man har läst, och vad kul att man fortfarande minns så många. Gamla härliga klassiker, böcker som mer eller mindre förändrat livet, barndomsläsning som aldrig går ur, prettoböcker av Kafka mfl, skolböcker, böcker som drabbat mig och format mig, ungdomsallvarliga böcker, guldkorn och böcker som jag läst de senaste tio åren alltifrån deckare av t ex Nesser och Åsa Larsson och tjocka goda romaner. Så här kommer de, grovt indelade i tre avdelningar:

Böcker jag aldrig glömmer/guldkorn:
Aymé: Det gröna stoet
Conrad: Mörkrets hjärta
Lessing: Det femte barnet
Auster: Att uppfinna ensamheten
Du Maurier: Rebecca
Green: Ingen dans på rosor
Bronte: Jane Eyre
Tolstoy: Anna Karenina

Böcker som förändrat mig:
Morris: Nytt från en ny värld
Johannisson: Den mörka kontinenten
Björk: Under det rosa täcket
Lindqvist: Utrota varenda jävel

Nu för tiden läser jag bara av njutning, jag tragglar aldrig. Passar inte en bok slutar jag läsa helt enkelt. Jag vill bli uppslukad, underhållen, berörd, föst fram till slutet och imponerad. Exempel på såna böcker är:
Faber, Michel: Sugar
Harris, Joanne: Doften av apelsin
Waters, Sarah: Ficktjuven
Nu är det meningen att man ska skicka vidare den här utmaningen.
Om ni ser det här kan ni ju anta utmaningen eller inte... Reglerna är alltså: "Fifteen books you've read that will always stick with you. First fifteen you can recall in no more than 15 minutes."

2 kommentarer:

  1. Wii vad roligt! :) Jag skriver på en gång!

    SvaraRadera
  2. Kul att läsa din lista med många böcker som jag inte läst...
    Har ju kommit igång lite mer med läsandet igen nu så jag fick några tips här.
    Det värsta är att jag nuförtiden somnar med boken över näsan... inte som förr då jag, som sagt läste nätterna igenom.

    SvaraRadera