söndag 17 oktober 2010

Virka på biblioteket



Nu är det bestämt att jag ska ha virkningskurs på biblioteket på höstlovet. Jag har köpt in några nya böcker och börjat virka lite figurer för att visa. Prinsessbakelsen är från Annika Messings underbara Välkommen till Virkligheten (2010) som jag nu äntligen fått bläddra i, den är så fin! Stilfulla roliga mönster att utgå i från och inspirerande bilder på vackert matt papper.

Den andra boken på bilden är Lär dig virka supersöta amigurumi (2008) av Annie Obaachan. Små figurer med mönster i både text och diagram och dessutom en lång inledning om amigurumis och japansk tradition.
Om nån har tips om figurer och knep för att lära ut virkning till barn i mellanstadieåldern så vore jag jätteglad om ni skrev en kommentar!
(Ursäkta bildvridningen men jag har försökt få dem rätt fem gånger och orkar inte längre nu...)

3 kommentarer:

  1. KUL
    vi virkar ju en del nuförtiden på vårt fritids och som du säkert vet så är det väldigt olika hur fort de lär sig...
    en del fattar principen direkt och kan greppen efter bara två minuter... en del måste träna väldigt mycket bara på att virka en kedja av luft/lös(?)maskor innan de t ex förstår att de kanske måste dra lite i maskan för att få igenom nålen... jag brukar göra påbörjade ringar som de kan träna på sen, det är lättare att få in tekniken om man slipper de första varven...

    det man ofta måste påminna dem om är att v pekfinger behöver vara fritt för att hålla ut garnet, de vill gärna hålla i arbetet m det fingret... och så virkar de ofta väldigt, väldigt hårt... man får påminna dem om att dra o tänja lite i virkningen...

    på fritids har vi just nu mest åtta-nioåringar och de flesta som har tålamod har lärt sig... men en del verkar inte riktigt ha motoriken...
    de mellanstadiebarn vi har på f har lite lättare för sig och några har blivit intresserade o virkar hemma också... de är duktiga redan
    mano

    SvaraRadera
  2. Min erfarenhet av att lära barn virka är just det där med själva hållandet.
    Själva maskorna fattar de rätt så fort.
    Lycka till med kursen.

    Maidi

    SvaraRadera
  3. Jag skulle lära min dotter, men den kombon mamma-dotter med lika humör gick inte. Hon har lärt sig i skolan, så hon kan det där med maskor nu. Men hon är som jag, vill inte följa mönster - så hon virkar på sitt eget vis - figurer som är ganska glesa men kreativa. Lycka till!

    SvaraRadera