fredag 22 juli 2011

Prinsessa från Virkligheten

I någon vecka har jag hållit på och pysslat med prinsessan ur Annika Messings bok. Länk till hennes fina blogg här: http://virkverket.blogspot.com/. (Varför kan jag inte längre gömma länkarna i ord? Det går inte att markera!)
Dottern fick själv välja färger, hon skulle absolut ha ljust hår och rosa klänning.
Jag har fått modifiera mönstret ganska mycket. Huvudet är virkat i natur bomullsgarn, sånt som jag brukar använda till spetsdukar osv så det blev nog lite mindre än det var tänkt. "Peruken" blev därför alldeles för stor så den fick jag göra om och virka mycket mindre. Benen har jag också virkat kortare, och kjolen fick smalare midja för att passa kroppen och jag orkade inte följa mönstret så den blev vidare än i Virkligheten. Kronan är också en annan, eftersom jag inte hade guldgarn utan tog en rulle av nån slags glittrande metalltråd som jag hittade i pärllådan.

4 kommentarer:

  1. Hej. Efter att länge stått emot att virka dockkläder har jag nu fallit till föga. Har fått en liten provbeställning av grön klänning till Barbie. Så nu försöker jag hämta inspiration till det. Lycka till med kommande projekt.

    SvaraRadera